Plan Pracy Grupy I

Treści programowe: Kwiecień

 

 

1.  Wiosenna łąka

  • Motyl- zabawy paluszkowe wg M. Barańskiej
  • Jestem samodzielny- kształtowanie samodzielności, próby samodzielnego ubierania się i ustawiania w pary przed wyjściem na spacer
  • Zabawy rytmiczno- muzyczne przy piosence. Łąka- zabawy ruchowe do melodii piosenki
  • Rytmiczne echo- akcentowanie metrum wg fragmentów piosenki
  • Bocian patrzy- zabawa pobudzająco- hamująca
  • Kolorowa łąka- zabawa dydaktyczna, zabawa orientacyjno- porządkowa

 

2.  Wiosenne hodowle

  • Bajka muszki- zabawa paluszkowa naśladowcza kształtująca świadomość palców u rąk
  • Kwiaty w ogródkach- prowadzenie obserwacji przyrodniczych w trakcie spaceru po najbliższej okolicy
  • Mało nas- zabawy przy piosence; wierzbowe kotki- zabawy rytmiczno- muzyczne przy piosence
  • W szklarni- praca z obrazkiem, stosowanie pojęć: mniej, więcej, tyle samo, przeliczanie w zakresie 2.
  • Gimnastyka buzi i języka- zabawy logopedyczne

 

3.  Nasze książki

  • Niejadek- zabawy usprawniające narządy mowy dziecka wg G. Wasilewicz
  • Różne książki- prezentacja różnego rodzaju książek
  • Duże- małe, zabawa dydaktyczna- kształtowanie pojęć: duży, mały
  •  Moja książeczka- opowiadanie dotyczące ulubionej postaci z bajki w nawiązaniu do opowiadań Tupa znanych już dzieciom; Moja ulubiona bajka- zabawa słownikowa
  • Księgarnia- praca z wierszem B. Formy; Książki na półkę- zabawa ruchowa
  • Książeczki w naszym przedszkolu- wizyta w Bajkowej Biblioteczce przedszkolnej
  • Tańczący woreczek- ćwiczenie rytmiczno- zręcznościowe

 

4.  Legendy Polskie

  • Smok wawelski- praca z wierszem Z. Dmitrocy, rozmowa nt wysłuchanej treści
  • Rytmiczne echo; rytmizowanie tekstu piosenki;  Cicho- głośno; zabawy muzyczno- rytmiczne przy piosence
  • Wielskie skarby- zabawa badawcza, operowanie pojęciami: krótki, długi
  • Układamy wieżę- zabawa dydaktyczna, wskazywanie i nazywanie kolorów klocków, określenie ich kształtu i liczby
  • Gdzie co jest? Zabawa dydaktyczna- orientacja w przestrzeni
  • Legenda o Popielu- słuchanie legendy czytanej przez n-la
  •  Koziołek matołek- zabawa z wierszem Z. Dmitrocy, oglądanie książeczki z ilustracjami przedstawiającym Koziołka Matołka

 

Treści programowe: Marzec

 

 

1. Domowi ulubieńcy

  • Pimpuś- słuchanie opowiadania A. Świrczyńskiej
  • Moje ulubione zwierzaki- zabawa słownikowa
  • Zwierzątka do domu- zabawa dydaktyczna, dopasowywanie domku do zwierzęcia, nazywanie zwierząt i domów
  • Chomik- zabawy naśladowcze usprawniające narządy mowy dziecka wg wiersza G. Wasilewicz
  • Jestem samodzielny- kształtowanie samodzielności, próby samodzielnego ubierania się i ustawiania w pary przed wyjściem do ogrodu przedszkolnego

 

2. Wiosna tuż, tuż…

  • Szukamy wiosny- prowadzenie obserwacji przyrodniczych w trakcie spaceru po najbliższej okolicy przedszkola, zwracanie uwagi na pierwsze oznaki wiosny
  • Słońce świeci- deszczyk pada- zabawa orientacyjno- porządkowa
  • Przybycie wiosny- słuchanie wiersza B. Formy; rozmowa dotycząca wiersza
  • „Zrób tyle, ile…” zabawa orientacyjno- porządkowa z elementem liczenia
  • „W marcu jak w garncu”- zabawy z przysłowiem; zabawa orientacyjno- porządkowa
  • Zabawy ruchowe- ćwiczenie dużych grup mięśniowych, kształtowanie umiejętności pracy w grupie, poprawne wykonywanie ćwiczeń, poruszanie się po sali bez potrącania innych dzieci

 

3. Wiosenne Porządki

  • „Siała Zuzia”- wiersz A. Frączek (rozróżnianie głosek: ż i ź)
  • Wiosenne ptaki-  prowadzenie obserwacji- zwracanie uwagi na ptaki, które przylatują na wiosnę
  • „Jak czystość naszego otoczenia wpływa na nasze zdrowie?”- rozmowa kierowana pytaniami n-la
  • Robimy porządki w naszej sali- zabawa poprzez działanie
  • „Do czego to służy?” Zabawa dydaktyczna, memory
  • Marcowe ogródki- praca z obrazkiem przedstawiającym wiosenne prace w ogrodzie, wdrażanie do wykonywania prostych prac porządkowych; zwrócenie uwagi na dokładne mycie rąk po przyjściu do przedszkola

 

4. Święta tuż, tuż…

  • Palmy i palemki, praca z obrazkiem
  • Pisanki- słuchanie wiersza D. Gellner; nauka wiersza na pamięć
  • Zabawy rytmiczno-muzyczne przy piosence „Kurczątka do stodoły”
  • Wielkanoc- słuchanie wiersza B. Formy, rozmowa nt wysłuchanego utworu- swobodne wypowiedzi dzieci
  • „Małe- duże jajo kurze”, zabawa ruchowo naśladowcza
  • Utrwalanie codziennych nawyków higienicznych po zabawie i przed posiłkiem, zwracanie uwagi na zachowanie bezpieczeństwa w łazience
  • Dziwne rozmowy: zabawy muzyczno- ruchowe przy piosence.

 

Treści programowe: Luty

 

1. Bajki i bajeczki

  •  Wysoka góra- konstruowanie budowli z wykorzystaniem różnego rodzaju klocków, rozwijanie umiejętności manipulowania, zręczności w trakcie łączenia różnych elementów, zachowanie równowagi w trakcie wznoszenia budowli;
  • Dobrze- źle zabawa dydaktyczna; rozróżnianie dobrych i złych zachowań, ćwiczenia w mowie;
  •  Sroczka- zabawa naśladowcza kształtująca rozpoznawanie przez dotyk;
  • Obcy- słuchanie opowiadania O. Masiuk, rozmowa dotycząca jego treści, ćwiczenia słownikowe;
  • Zabawy gimnastyczne, rozwijanie głównych grup mięśniowych. Kształtowanie prawidłowej postawy ciała, poprawne wykonywanie ćwiczeń,, kształtowanie poczucia rytmu.

 

2. Dawno, dawno temu…

  •  Czego jest jeden- zabawa dydaktyczna, wprowadzenie i utrwalenie pojęcia liczby jeden;
  • Gimnastyka buzi i języka, usprawnianie narządów mowy poprzez ćwiczenia oddechowe, języka i warg;
  • Magiczne pudełko- zabawa sensoryczna, rozpoznawanie przedmiotów, które są związane z postaciami rycerza i królewny;
  • Słońce- słuchanie wiersza M. Joniec, rozmowa dotycząca jego treści „wschodzi słońce coraz wyżej i zachodzi coraz niżej”
  • Żółte i wesołe- zabawa dydaktyczna, grupowanie według cechy i koloru.

 

3. Zwierzęta w gospodarstwie

  •  Krowa- słuchanie wiersza Z. Dmirtocy, rozmowa nt. jego treści: „krowy i motyle” zabawa ruchowa z elementami chodzenia na czworakach;
  • Dzień i noc- zabawa ruchowa;
  • „Naśladowanie głosów zwierząt”, „Rytmiczne echo”, „Zwierzęta w domu”, zabawy rytmiczno- muzyczne przy piosence;
  • „Kaczka dziwaczka”- praca z wierszem J. Brzechwy; „Kaczki w stawie” – zabawa ruchowa;
  • „Owce i owieczki” zabawa badawcza

 

4. W wiejskim gospodarstwie

  •  „Wiejskie gospodarstwo”- słuchanie opowiadania O. Masiuk, rozmowa dotycząca jego treści; Na wiejskim podwórku- omówienie obrazka;
  • „Jakie to zwierzę?”  zabawa ruchowa;
  • Jestem samodzielny- kształtowanie samodzielności, podejmowanie prób samodzielnego ubierania się i ustawienia w pary przed wyjściem na spacer;
  • „Traktor” –rozwiązywanie zagadki, „Inne pojazdy rolnicze”- praca z obrazkiem;
  • Kaczka i kaczęta- zabawa paluszkowa do wiersza M. Barańskiej, zabawy z Tupem- ćwiczenia słuchowe;
  • „Zwariowana świnka”- zabawa dydaktyczna, stosowanie pojęć: krótki i długi;
  • Dziwne rozmowy: zabawy muzyczno- ruchowe przy piosence.

 

Treści programowe: Styczeń

 

1. Biało dookoła

  •  Trzy guziczki- zabawa naśladowcza,
  •  Piórka- ćwiczenia oddechowe, usprawnianie pracy narządów artykulacyjnych poprzez wydłużanie wydechu i dostosowania siły natężenia powietrza w trakcie dmuchania,
  •  Ile gwiazdek- zabawa dydaktyczna, kształtowanie umiejętności liczenia,
  •  Biały obrazek- malowanie palcami białą farbą, rozwijanie sprawności motorycznych i percepcji wzrokowej w trakcie malowania
  •  Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych,
  •  Zima- prowadzenie obserwacji wyglądu drzew w trakcie spaceru w pobliżu przedszkola

 

2. Zabawy w karnawale

  •  Karnawał- słuchanie i rozmowa na temat wiersza Z. Dmitrocy „Taniec śnieżynek”, zabawa z elementem przysiadu
  •  Maski- zabawa rozwijająca spostrzegawczość, ćwiczenia słownikowe,
  •  Taniec bałwanków, osłuchanie z piosenką „Bal bałwanków”- zabawy rytmiczno- ruchowe przy piosence,
  •  Jestem samodzielny- kształtowanie samodzielności, podejmowanie prób samodzielnego ubierania się i ustawienia w pary przed wyjściem na spacer,
  •  Lwy- zabawa naśladowcza kształtująca wyczucie palców u ręki, „babuleńka i koziołek” zabawa naśladowcza przy piosence w kole,
  •  Karnawałowe szaleństwo, rozwiązywanie zagadek dotyczących postaci z balu przebierańców, ćwiczenia słownikowe,

 

3. Lubimy zimę

  •  Kule- zabawa dydaktyczna, poznawanie właściwości papieru- gazet, rozwijanie sprawności motorycznych w trakcie zgniatania i formowania kul,
  •  Nieprzemakalne- zabawa badawcza, poznawanie właściwości  wchłaniania wody przez różne przedmioty,
  •  Sanki, zabawa naśladowcza na podstawie A. Maćkowiaka, rozwijanie motoryki w trakcie rysowania palcem, kształtowanie percepcji wzrokowej i słuchowej,
  •  Język na nartach, zabawa logopedyczna, usprawnianie narządów mowy (ćwiczenie języka),
  •  Zimowe zagadki- kształtowanie percepcji  słuchowej w trakcie analizy tekstu zagadki oraz analizy dźwiękowej wyrazów (podział na sylaby),

 

4. Babcia i Dziadek

  •  Kiedy babcia była mała- rozmowa w oparciu o tekst I. Suchorzewskiej; poznawanie osób z najbliższego otoczenia, podawanie informacji o osobach najbliższych,
  •  Dziadek budowniczy-  zabawa dydaktyczna, łączenie przyczyn i skutków; poznawanie zmian  odwracalnych i nieodwracalnych,
  •  „Buziaki dla Babci i dla Dziadka”- zabawy z cmokaniem, usprawnianie pracy narządów artykulacyjnych,
  •  Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych po zabawie i przed posiłkami,
  •   Warzywa dla Babci- zabawa paluszkowa wg. M. Barańskiej,

 

Treści programowe: Grudzień

 

1. Goście za oknem

  • Poznawanie wybranych ptaków, rozpoznawanie, nazywanie i określanie cech charakterystycznych oraz warunków do życia wróbla
  • Kształtowanie spostrzegawczości słuchowej w trakcie dokonywania syntezy sylab
  • Kształtowanie umiejętności segregowania elementów
  • Zabawa polisensoryczna- poznawanie różnych ziaren i przedmiotów, wskazywanie wśród innych przedmiotów pokarmu dla ptaków
  • Zabawy ortofoniczne na podstawie tekstu A. Frączek
  • Kształtowanie spostrzegawczości oraz umiejętności dostosowania się do poleceń

 

2. Spotkanie z listonoszem

  • Poznanie pracy listonosza oraz etapu wędrówki listów
  • Kształtowanie pojęć określających wielkość przedmiotów: mały, duży
  • „Idę z listem”- kształtowanie poczucia bezpieczeństwa
  • Stemplowanie kopert; rozwijanie motoryki poprzez regulowanie siły nacisku i napięcia
  • Zabawa językowa i ćwiczenia oddechowe wg. E. i W. Szwajkowskich; rozwijanie sprawności językowych w trakcie powtarzania onomatopei: „Trata, tata”
  • Słuchanie tekstu H. Niewiadomskiej; kształtowanie umiejętności wyrażania swoich pragnień; pisanie listu do Mikołaja

 

3. Choinkowe ozdoby

  • „Pawie oczka”- rozpoznawanie i nazywanie kół wśród figur geometrycznych
  • „Choinka dla misia” rozwijanie motoryki i koordynacji wzrokowo- ruchowej w oparciu o tekst J. Korczakowskiej
  •  Kształtowanie umiejętności stosowania pojęć dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni
  • Zabawa naśladowcza w oparciu o tekst A. Maćkowiaka, kształtowanie motoryki małej
  • Kształtowanie spostrzegawczości w trakcie odszukiwania takich samych kształtów

 

4. Spotkanie przy wigilijnym stole

  • Zabawa matematyczna; kształtowanie spostrzegawczości w trakcie ustalania rodzaju i liczby nakryć do stołu
  •  Kształtowanie  i rozwijanie motoryki w trakcie naśladowania lepienia pierogów
  •  „kolęda” słuchanie i śpiewanie kolędy
  • Słuchanie opowiadania O. Masiuk, zabawa dydaktyczna, klasyfikowanie wg jednej cechy
  • „Zimowe echo” zabawa słuchowa- naśladowcza
  • Kolędujemy- przekazywanie świątecznych życzeń

 

5. Przez okrągły rok

  • „Skąd się bierze zielony?” Poznanie zjawiska mieszania się barw
  • „Wiosna, lato, jesień, zima” kształtowanie percepcji wzrokowej i logicznego myślenia
  • Prowadzenie obserwacji, podawanie cech charakterystycznych pogody (temp, opady, wiatr)
  • Karuzela- dostosowanie się do coraz szybszego tempa zabawy
  • „Kręcimy”- zabawa z elementem toczenia
  • Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych przed i po posiłku

 

Treści programowe: Listopad

 

1. Moja rodzina

  • Kształtowanie umiejętności realizowania dynamiki (pojęcia: cicho- głośno)
  • Budzenie zainteresowania najbliższym otoczeniem w trakcie podawania informacji o swoich bliskich
  • Kształtowanie spostrzegawczości w trakcie odszukiwania i nazywania obrazków (przedmiotów)
  • Podawanie imion rodzeństwa, kształtowanie umiejętności dokonywania analizy dźwiękowej wyrazów (imion)
  • Malowanie palcami po śladzie koła- głowy i elementów brakujących (oczu, ust itp.), kształtowanie umiejętności stosowania odpowiedniego nacisku palców i dłoni

 

2. Jesienne malowanie

  • Poznawanie kolorów i walorów smakowych wybranych przypraw kuchennych, dzielenie się spostrzeżeniami
  • Obserwowanie i podawanie cech jesiennego krajobrazu w trakcie spaceru
  •  Rozwijanie motoryki w trakcie łączenia kawałków plasteliny o różnych kolorach, nadawanie nazw powstałym kolorom
  • Kształtowanie logicznego myślenia w trakcie segregowania przedmiotów wg jednej cechy, uczenie wyrażania opinii i argumentowania
  • Rozwijanie motoryki małej w trakcie rysowania, poznawanie różnych technik plastycznych

 

3. Droga do przedszkola

  •  Rozróżnianie domów ludzi; kształtowanie reakcji na sygnał, ćwiczenia w mowie
  •  Segregowanie obrazków, nazywanie i porównywanie
  •  „Moja droga do przedszkola”- rysowanie i kreślenie różnych linii
  •  Oglądanie ilustracji przedstawiających ruch miejski- wyszukiwanie wskazanych elementów obrazka, kształtowanie umiejętności określania położenia przedmiotów w przestrzeni
  • Prowadzenie obserwacji ruchu na ulicy w pobliżu przedszkola z perspektywy ogrodu przedszkolnego
  • Sygnalizator- poznawanie kształtu koła, układanie w odpowiednim układzie kolorowych kół w oparciu o wiersz A. Maćkowiaka
  •  Stemplowanie dłońmi w oparciu o opowiadanie, kształtowanie umiejętności stosowania się do poleceń

 

4. Ubrania na zimne dni

  •  Czapka- wskazywanie rodzajów czapek i podawanie ich przeznaczenia, porządkowanie ich według pór roku
  •  Nazywanie części ubioru i wskazywanie kolejności zakładania poszczególnych elementów ubioru w trakcie wychodzenia na spacer lub przedszkolny plac zabaw
  •  Kształtowanie umiejętności przeliczania liczebności zbiorów
  •  Nazywanie rodzajów obuwia w oparciu o tekst H. Niewiadomskiej
  •  Kształtowanie umiejętności sprawnego ubierania się w trakcie wychodzenia do ogrodu przedszkolnego

 

Treści programowe: Październik

 

1. Las jesienią – zwierzęta w lesie

Dziecko:

  • Recytuje wiersz i prezentuje ruchy
  • Poznaje środowisko leśne, jego mieszkańców i zwyczaje
  • Kształtuje spostrzegawczość w trakcie wskazywania określonych cech przedmiotu
  • Kształtuje umiejętność liczenia
  • Kształtuje umiejętności sprawnego ustawiania się według poleceń n-la
  • Kształtuje szybkiej reakcji na sygnał dźwiękowy
  • Kształtuje codziennych nawyków higienicznych

 

2. Przygotowania do zimy

Dziecko:

  • Poznaje środowisko oraz warunki życia psa, nabywanie zwyczajów opieki nad zwierzętami
  • Kształtuje umiejętności wyrażania emocji poprzez naśladowanie
  • Kształtuje umiejętności określania położenia przedmiotów w przestrzeni (wysoko- nisko)
  • Kształtuje umiejętności określania wielkości przedmiotów (duży- mały)
  • Podkreśla znaczenie przetworów jako rodzaju zapasów na zimę w oparciu o tekst I. Salach
  • Rozpoznaje i nazywa przedmioty związane z przygotowaniem przetworów

 

3. Jesienne malowanie

  • Rozwijanie motoryki małej w trakcie naśladowania ruchów lepienia z plasteliny
  • Rozmowa na podstawie wiersza A. Kamieńskiej- wyrażanie własnych odczuć
  • Obserwowanie i podawanie cech jesiennego krajobrazu w trakcie spaceru
  • Zabawy w ogrodzie przedszkolnym; rozwijanie motoryki
  • Kształtowanie logicznego myślenia w trakcie segregowania przedmiotów według jednej cechy
  • Zabawy muzyczno- ruchowe, utrwalanie słów i melodii znanej piosenki
  • Zabawa ruchowo słuchowa, kształtowanie pamięci poprzez powtarzanie wyliczanki

 

4. Pada i pada

  • Kształtowanie spostrzegawczości słuchowej w trakcie odtwarzania rytmu poprzez klaskanie i stukanie
  • Kształtowanie pojęć: cicho, głośno i ich realizacja poprzez działanie
  • Kształtowanie umiejętności przeliczania elementów zbiorów
  • Rozwijanie sprawności grafomotorycznej w trakcie rysowania i kolorowania
  • Kształtowanie spostrzegawczości wzrokowej w trakcie określania położenia przedmiotów w przestrzeni (wysoko, nisko, nad, pod)
  • „Ubieram się ciepło” nazywanie części garderoby w trakcie ubierania się przed wyjściem na spacer

 

Treści programowe: Wrzesień

 

1. W Przedszkolu

Dziecko:

  • Wymienia imiona kolegów z grupy
  • Korzysta z kącików zabaw znajdujących się w Sali
  • Ilustruje piosenkę ruchem
  • Rozpoznaje swój znaczek

 

2. Oto ja

Dziecko:

  • Kształtowanie elementarnych nawyków higienicznych i kulturalnych
  • Nabywanie pozytywnego stosunku do zabiegów higienicznych
  • Wdrażanie do samodzielności
  • Uwrażliwienie na estetyczny wygląd
  • Rozróżnia i nazywa części ciała

 

3. Owoce (jabłko, gruszka, śliwka)

  • Zapoznanie z miejscem pochodzenia owoców – sadem
  • Kojarzenie owoców z drzewami na których rosną
  • Poznanie różnych sposób przechowywania i spożywania owoców

 

4. Jesienią w parku – zwierzęta w parku

Dziecko:

  • Rozpoznaje zwierzęta na ilustracji
  • Porównuje i klasyfikuje przedmioty
  • Naśladuje ruchy
  • Manipuluje materiałem przyrodniczym