KWIECIEŃ
Tematy kompleksowe :
- Nadeszła wiosna
- Wiosna na wsi
- Dbamy o Ziemię
- W świecie teatru
Treści programowe :
-nazywanie domów zwierząt, sposobów poruszania się i odżywiania
-wyjaśnienie znaczenia hodowli zwierząt dla ludzi
-poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt
-poznawanie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego wynikających z niszczycielskiej działalności ludzi
-nie niszczenie roślin
-wyrzucanie śmieci do kosza
-szanowanie wody, nie marnowanie jej
-poznawanie wystroju teatru (widownia, scena, kurtyna)
-umiejętne posługiwanie się rekwizytami
Uczymy się czytać:
-poznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
- czytanie krótkich ilustrowanych tekstów
Edukacja matematyczna:
-dodawanie i odejmowanie w zakresie 10
-klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych
-mierzenie przedmiotów, rozumienie stałości miary (wysokość, długość, szerokość)
PLANY MIESIĘCZNE – MARZEC
TEMATY KOMPLEKSOWE:
- W ŚWIECIE ZWIERZĄT
- ZWIERZĘTA SPRZED MILIONÓW LAT
- MARCOWA POGODA
- NADESZŁA WIOSNA
TREŚCI PROGRAMOWE:
POZNAJEMY PRZYRODĘ
WIOSNA
- poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt,
- dostrzeganie różnic w budowie dzikich zwierząt dostępnych w bezpośredniej obserwacji,
- nazywanie domów zwierząt, sposobów poruszania się zwierząt, odżywiania;
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną,
- poznawanie zwiastunów wiosny,
ZIMA
- poznawanie historii powstawania węgla kamiennego, jego właściwości,
- poznawanie wybranych zwierząt (dinozaury) i roślin(olbrzymie paprocie) występujących w tamtym okresie.
UCZYMY SIĘ CZYTAĆ
ELEMENTARNA NAUKA CZYTANIA
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich,
- czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej.
NASZA EDUKACJA MATEMATYCZNA
KSZTAŁTOWANIE POJĘĆ LICZBOWYCH I UMIEJĘTNOŚCI LICZENIA
- rozpoznawanie cyfr,
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych,
- rozróżnianie zbiorów – równolicznych i nierówno licznych,
- zachęcanie dzieci do poszerzania zainteresowań matematycznych.
TEMATY KOMPLEKSOWE – LUTY
- ZABAWY NA ŚNIEGU
- TAK MIJA NAM CZAS
- NIE JESTEŚMY SAMI W KOSMOSIE
TREŚCI PROGRAMOWE:
NASZE BEZPIECZEŃSTWO NA CO DZIEŃ
Uświadomienie niebezpieczeństw wynikających z nieprzestrzegania zakazów
- poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu:
Bawienie się w miejscach niedozwolonych, np.: przy ruchliwej ulicy, na zamarzniętym stawie.
DBAMY O NASZE ZDROWIE
Dbałość o higienę
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku
- przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych.
UCZYMY SIĘ CZYTAĆ
Elementarna nauka czytania
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
- czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej.
NASZA EDUKACJA MATEMATYCZNA
Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia
- rozpoznawanie cyfr
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
ORGANIZACJA PRZESTRZENI I CZASU
- dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy
- nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy
- zwracanie uwagi na kalendarze, ich rolę w określaniu dni tygodnia, miesięcy
- poznawanie wybranych mierników czasu
- odpowiednie stosowanie określeń: przedwczoraj, wczoraj, jutro, pojutrze
- nazywanie pór dnia: rano, południe, popołudnie, wieczór i noc.
NASZA ZIEMIA
Poznawanie świata
- poznawanie modelu kuli ziemskiej – globusa
- wskazywanie kontynentów, oceanów, mórz
- poznawanie nazw wybranych planet Układu Słonecznego; słuchanie ciekawostek na ich temat
- gromadzenie literatury, zdjęć, albumów związanych z kosmosem
- poznawanie ciekawostek, legend na temat satelity Ziemi – Księżyca.
STYCZEŃ
1.W ŚWIECIE BAŚNI
2.PAMIĘTAJMY O ZWIERZĘTACH
3.BABCIA I DZIADEK
TREŚCI PROGRAMOWE:
INTERESUJEMY SIĘ KSIĄŻKĄ
Organizowanie w sali kącika książki
- systematyczne wzbogacanie kącika o nowe pozycje z zakresu literatury dziecięcej;
- zwracanie uwagi na budowę książek;
- przestrzeganie zasad korzystania z książek.
Wzbogacanie zainteresowania literaturą
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
- tworzenie własnych książek dotyczących znanych bajek lub wymyślonych przez dzieci, składających się z obrazków lub ułożonego tekstu przez nie, a zapisanego przez nauczyciela.
UCZYMY SIĘ CZYTAĆ
Elementarna nauka czytania
- rozpoznawanie liter drukowanych małych i wielkich;
- tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie.
NASZA EDUKACJA MATEMATYCZNA
Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia
- rozpoznawanie cyfr.
Rozwijanie umiejętności szeregowania i klasyfikowania
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych.
Rozwijanie intuicji geometrycznej
- nazywanie figur geometrycznych.
POZNAJEMY PRZYRODĘ W ZIMIE
- dokarmianie zwierząt w trudnych warunkach zimowych;
- nazywanie ptaków odwiedzających karmnik;
- zwracanie uwagi na ostrożność w kontaktach z chorymi zwierzętami np. ptakami;
- rozpoznawanie wybranych zwierząt po śladach na śniegu.
PLANY MIESIĘCZNE – GRUDZIEŃ
TEMATY KOMPLEKSOWE:
- CO ROBIMY W WOLNYM CZASIE?
- TO JUŻ ZIMA
- ŚWIĘTA TUŻ, TUŻ
TREŚCI PROGRAMOWE:
POZNAJEMY PRZYRODĘ
Jesień
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych.
Zima
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie,
- poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy,
- poznawanie wybranych właściwości śniegu i lodu, zwrócenie uwagi na zanieczyszczenia, które zatrzymują w sobie.
DBAMY O NASZE ZDROWIE
Dbałość o higienę
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku,
- przebywanie na świeżym powietrzu, uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych.
UCZYMY SIĘ CZYTAĆ
Elementarna nauka czytania
- rozpoznawanie liter drukowanych- małych i wielkich,
- tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie.
NASZA EDUKACJA MATEMATYCZNA
Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia
- rozpoznawanie cyfr.
Rozwijanie umiejętności szeregowania i klasyfikowania
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych.
Rozwijanie intuicji geometrycznej
- nazywanie figur geometrycznych.
NASZE RODZINY
Wzmacnianie więzów w rodzinie
- kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych np. związanych ze świętami Bożego Narodzenia,
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich- tworzenie wzajemnych relacji opartych na szacunku, akceptacji i miłości.
LISTOPAD – TEMATY KOMPLEKSOWE:
1.DOMY I DOMKI
2.URZĄDZENIA ELEKTRYCZNE
3.PADA DESZCZ
4.ZDROWIE NASZYM SKARBEM
TREŚCI PROGRAMOWE:
Poznawanie osób pracujących w bliskim otoczeniu przedszkola:
- poznawanie, na podstawie swojej miejscowości, sposobów budowania dawniej i współcześnie.
Poznajemy przyrodę
- pokazywanie na wybranych przykładach (np. jeża, wiewiórki, bociana), jak zwierzęta przygotowują się do nadchodzącej zimy;
- obserwowanie zmian zachodzących późną jesienią w przyrodzie, występujących zjawisk atmosferycznych;
- wyjaśnienie roli wody w życiu ludzi i zwierząt.
Uczymy się czytać
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
- tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie.
Edukacja matematyczna
- nazywanie figur geometrycznych;
- kształtowanie umiejętności liczenia;
- rozpoznawanie cyfr.
Kontakt z techniką
- bezpieczne korzystanie z wybranych urządzeń technicznych, np. telewizora, komputera, wideo;
- poznawanie, w sposób bezpośredni lub pośredni różnych form zastosowania techniki w życiu ludzi (np. korzystanie z telefonu stacjonarnego lub komórkowego, komputera).
Dbamy o nasze zdrowie
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
- dbanie o higienę poprzez : codzienne mycie ciała, mycie zębów po posiłkach, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i zabawie na świeżym powietrzu;
- spożywanie zdrowej żywności: warzyw i owoców, mięsa, nabiału;
- ograniczenie spożywania słodyczy, chipsów, napojów gazowanych.
TEMATY KOMPLEKSOWE NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK
- JESIENIĄ W SADZIE
Cele pracy wychowawczo-dydaktycznej:
- zapoznanie z owocami z polskich sadów,
- rozpoznawanie drzew owocowych po owocach; wyjaśnienie znaczenia słowa sad
- nazywanie przetworów z owoców i warzyw (dżemy, soki, kiszonki, kompoty),
- zapoznanie z literą o – małą i wielką, drukowaną i pisaną,
- kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia
- zapoznanie z zapisem cyfrowym liczb: 1, 2
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
WARZYWA ZNANE I LUBIANE
Cele pracy wychowawczo-dydaktycznej:
- rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw; rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu,
- zachęcanie do wykonywania prostych potraw,
-zapoznanie z literą a – małą i wielką, drukowaną i pisaną, rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- dzielenie słowa na głoski,
- zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 3, rozpoznawanie poznanych cyfr,
- tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie mowy,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
MOJA RODZINA
Cele pracy wychowawczo-dydaktycznej:
- podawanie informacji, jakie zawody wykonują rodzice, czym się zajmują,
- określanie czynności domowych wykonywanych przez poszczególnych członków rodziny,
- podawanie powiązań między członkami rodziny, np. babcia to mama mamy lub mama taty
- wyjaśnienie wieloznaczności słowa dom,
– dzielenie się wiadomościami na temat życia w rodzinie, np. sposobów wspólnego spędzania czasu, pojawienia się nowego potomka,
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości,
- zapoznanie z literą m: małą i wielką, drukowaną i pisaną,
- zapoznanie z figurą geometryczną – kwadratem,
- rozwijanie mowy
ZWIERZĘTA DOMOWE
- poznawanie zasad dbania o zwierzęta hodowane w domu: karmienie ich, wizyty u weterynarza, zapewnienie odpowiedniego miejsca na odpoczynek i sen, wychodzenie na spacer,
- nazywanie dorosłych i młodych zwierząt,
- zapoznanie z literą e – małą i wielką, drukowaną i pisaną,
- utrwalenie poznanych liter, tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie,
- rozwijanie umiejętności wokalnych,
- zapoznanie z hodowlą psa,
- dzielenie nazw obrazków na sylaby i na głoski. Układanie schematów i modeli tych nazw,
- zapoznanie z wyglądem cyfry 4,
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie.
TEMATYKA ZAJĘĆ – MIESIĄC WRZESIEŃ
TREŚCI PROGRAMOWE:
1.NASZA GRUPA
- Współdziałanie w grupie (uczestniczenie we wspólnych zabawach na przykład ruchowych metodą R. Labana, W. Sherborne)
- rozwijanie wzajemnych relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji
- rozwijanie poczucia przynależności narodowej (oglądanie zdjęć , słuchanie wierszy, opowiadań w celu zwrócenia uwagi na piękno naszego kraju)
2. JAKI JESTEM?
- Określanie swoich cech fizycznych, określanie swoich ulubionych potraw, swoich zainteresowań
- Współtworzenie przyjemnej atmosfery w grupie, przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie
- Poznawanie świata przez zmysły
3. NASZ KONTAKT Z TECHNIKĄ
- Poznawanie różnych środków transportu: lądowego, wodnego, powietrznego
- Poznawanie znaczenia pasów na jezdni , znaków drogowych itp.
- POZNAJEMY PRZYRODĘ – JESIEŃ
- obserwowanie środowiska przyrodniczego
- oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu, nazywanie ich; wyjaśnianie zjawiska usychania liści
- zbieranie owoców drzew, wzbogacanie kącika przyrody, wykorzystanie w działalności plastycznej
- poznawanie wybranych przedstawicieli grzybów jadalnych
- pokazywanie na wybranych przykładach jak zwierzęta przygotowują się do zimy