PLAN PRACY WYCHOWAWCZO–DYDAKTYCZNEJ NA MIESIĄC
MARZEC
Tematy:
- Chciałbym być muzykiem
- Chciałbym być aktorem
- Nadeszła wiosna
- Wielkanoc
Treści programowe:
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
- rozpoznawanie sztucznie otrzymywanych dźwięków, np. poprzez pocieranie, gniecenie różnych rodzajów papieru lub stukanie przedmiotami;
- słuchanie utworów wokalnych lub instrumentalnych, np. muzyki filmowej, poważnej;
- powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
- wymienianie i nazywanie wybranych zawodów;
- odgrywanie różnych ról zawodowych w zabawie;
- uczestniczenie w krótkich programach artystycznych;
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną, np.: topnienie śniegu, powracające pierwsze ptaki (bociany), pojawiające się pierwsze kwiaty (krokusy);
- liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru;
- obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie;
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno -porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem.
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO–DYDAKTYCZNEJ NA MIESIĄC
LUTY
Tematy:
- Baśnie, bajki, bajeczki.
- Wspaniałe zabawy na śniegu.
- Kosmiczne tajemnice.
- W dziecięcym laboratorium.
Treści programowe:
- przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
- podawanie zakończeń znanych bajek, opowiadań;
- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
- zwracanie uwagi na budowę książki: okładkę z tytułem i nazwiskiem autora, ilustracje;
- przestrzeganie zasad korzystania z książek: odwracania stron, oglądania tekstu;
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
- zwracanie uwagi na fakt, że czytanie obok mówienia i pisania jest jedną z form komunikowania się ludzi;
- całościowe rozpoznanie napisów umieszczonych w sali zajęć – nazw znajdujących się tam zabawek, kącików zainteresowań, roślin (sukcesywne ich wymieniane);
- wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków);
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
- poznawanie wybranych właściwości fizycznych śniegu i lodu, zwracanie uwagi na zanieczyszczenia, które zatrzymują w sobie;
- rozwijanie zainteresowań badawczych,
- oglądanie przedstawionych na obrazkach środków lokomocji niedostępnych bezpośredniej obserwacji, np. rakiety, promu kosmicznego, nazywanie ich;
- poznawanie wybranych przyborów, narzędzi potrzebnych do obserwowania i badania otoczenia, np. lornetek, lup, mikroskopów;
- wykorzystywanie w zabawach i ćwiczeniach niekonwencjonalnych przyborów, np. plastikowych butelek, gumy pasmanteryjnej, gazet, sznurków, pudełek;
- odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego;
- łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np. barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcjonalnych;
- rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
- wskazywanie szczegółowych różnic pomiędzy dwoma przedmiotami, obrazkami.
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO–DYDAKTYCZNEJ NA MIESIĄC WRZESIEŃ
Tematy:
- W przedszkolu
- Oto ja
- Moja droga do przedszkola
- Jesień w parku, w lesie
Treści programowe:
- zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
- samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków, przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań.
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych;
- wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw;
- dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
- zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy;
- przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
- słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu; zwracanie uwagi na piękno języka polskiego;
- uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;
- mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
- dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
- odpowiadanie na pytania, formułowanie własnych pytań;
- łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np. barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcjonalnych.
- obserwowanie, w sposób bezpośredni lub pośredni, zmian zachodzących w przyrodzie w wybranych środowiskach (np. w lesie, na łące);
- poznawanie ogólnej budowy grzybów, sposobów ich zbierania;
- obserwowanie, w sposób bezpośredni lub pośredni, zmian zachodzących w przyrodzie w wybranych środowiskach (np. w lesie, na łące);
- nieniszczenie roślin, np. niełamanie gałęzi drzew.