ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE – MARZEC
TEMATY KOMPLEKSOWE:
- ZIEMIA – NASZA PLANETA
- ŻYCIE NA NASZEJ PLANECIE
- KOSMOS – CO TO TAKIEGO?
- DUZI I MALI OBROŃCY PRZYRODY
OBSZAR FIZYCZNY
- Kształtowanie sprawności fizycznej, zwinności i koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas ćwiczeń gimnastycznych oraz zabaw ruchowych.
- Usprawnianie małej motoryki.
- Inicjowanie zabaw konstrukcyjnych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów.
- Aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych, muzycznych i naśladowczych.
- Wdrażanie do bezpiecznego posługiwania się nożyczkami – cięcie po liniach prostych.
- Wdrażanie do podejmowania prób prowadzenia ćwiczeń porannych (proponowanie kolejnych ćwiczeń).
OBSZAR EMOCJONALNY
- Przedstawianie swoich emocji i uczuć z użyciem charakterystycznych dla dziecka form wyrazu.
- Doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozumienia emocji oraz uczuć własnych i innych ludzi.
- Kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami w różnych sytuacjach.
- Doskonalenie umiejętności radzenia sobie z agresją, złością i gniewem.
- Wdrażanie swoich własnych strategii radzenia sobie z negatywnymi emocjami, wspieranych przez osoby dorosłe lub rówieśników.
- Dostrzeganie wartości emocjonalnej otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfacji estetycznej.
OBSZAR SPOŁECZNY
- Respektowanie i tworzenie zasad zabawy w grupie, współdziałanie z dziećmi w zabawie.
- Wdrażanie do uważnego słuchania rówieśników oraz osób dorosłych.
- Respektowanie norm społecznych, zawartych w kontekście grupowym.
- Rozwijanie umiejętności pracy w grupie.
- Wdrażanie do komunikowania się z dziećmi i osobami dorosłymi z wykorzystaniem komunikatów werbalnych i pozawerbalnych, wyrażanie swoich oczekiwań społecznych wobec innego dziecka z grupy.
- Rozwijanie umiejętności oceniania swojego zachowania, w kontekście podjętych czynności zadań oraz przyjętych norm grupowych.
- Rozwijanie poczucia wartości jako osoby, nawiązywanie relacji rówieśniczych.
- Przejawianie poczucia własnej wartości jako osoby i wyrażanie szacunku wobec siebie i innych osób.
OBSZAR POZNAWCZY
- Wdrażanie do poprawnego posługiwania się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla innych.
- Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat pełnym zdaniem.
- Odpowiadanie na pytania, rozwiązywanie zagadek.
- Rozwijanie matematycznego myślenia.
- Doskonalenie umiejętności przeliczania i posługiwania się liczebnikami porządkowymi w zakresie od 1 do 10.
- Klasyfikowanie obrazków ze względu na kształt.
- Przyporządkowywanie określonej cyfry do oznaczenia właściwej liczebności zbioru.
- Rozróżnianie podstawowych figur geometrycznych.
- Rozwijanie umiejętności określania kierunków przedmiotów i wskazywanie ich położenia względem własnej osoby.
- Układanie rytmów z przedmiotów, rozróżnianie podstawowych figur geometrycznych.
- Rozpoznawanie liter, odczytywanie krótkich wyrazów utworzonych z poznanych liter w formie napisów drukowanych, dotyczących treści znajdujących zastosowanie w codziennej aktywności.
- Odczytywanie krótkich wyrazów z poznanych liter, rozpoznawanie liter, którymi dziecko jest zainteresowane na skutek zabawy.
- Wdrażanie swojego rozumienia świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych.
- Wdrażanie do posługiwania się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych.
- Posługiwanie się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, w tym segregacji śmieci, spostrzeganie przepisów związanych z oczyszczaniem wody.
- Podejmowanie samodzielnej aktywności poznawczej, zagospodarowanie kącika przyrodniczego, zagospodarowanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi.
- Wdrażanie do posługiwania się pojęciami, dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, dotyczących życia zwierząt, roślin, ludzi, w środowisku przyrodniczym.
- Rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności.
- Rozwijanie wyobraźni oraz ekspresji plastycznej dziecka.
- Doskonalenie umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych.
LUTY
1.Odkrywamy świat muzyki.
2.Jak powstają obrazy i rzeźby?
3.Idziemy do teatru.
4.Jesteśmy artystami.
Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne:
Dziecko:
Obszar fizyczny
-wdrażanie do poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych
-rozwijanie motoryki małej
-kształtowanie sprawności fizycznej, zwinności i koordynacji wzrokowo- ruchowej podczas ćwiczeń gimnastycznych i zabaw ruchowych
-aktywne uczestnictwo w zabawach muzyczno-ruchowych
-wykonywanie podstawowych ćwiczeń kształtujących nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała
-rozwijanie sprawności motorycznej w zakresie szybkości, skoczności, zwinności i zręczności
-inicjowanie zabaw konstrukcyjnych, majsterkowanie, budowanie, z wykorzystaniem zabawek, materiałów użytkowych, w tym materiałów naturalnych
-wdrażanie do stosowania chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia i prób pisania
Obszar emocjonalny
-wdrażanie do przedstawiania swoich uczuć za pomocą ruchu i gestu
-wdrażanie do wyrażania uczuć i emocji w społecznie akceptowany sposób
-doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozumienia emocji oraz uczuć własnych i innych ludzi
-dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej
-przedstawianie swoich emocji i uczuć z użyciem charakterystycznych dla dziecka form wyrazu
-kształtowanie umiejętności przekształcania emocji negatywnych w pozytywne
-rozpoznawanie i nazywanie podstawowych emocji, próby radzenia sobie z ich przeżywaniem
Obszar społeczny
-budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach
-wdrażanie do uważnego i aktywnego słuchania rówieśników i nauczycieli/dorosłych
-rozwijanie umiejętności oceniania swojego zachowania w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych
-respektowanie zasad panujących w grupie norm społecznych, przestrzeganie zasad w czasie gier i zabaw grupowych
-odczuwanie i wyjaśnianie swojej przynależności do grupy przedszkolnej
-ćwiczenie obdarzania uwagą innych dzieci i osób dorosłych
-ocenianie swojego zachowania w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych
-kształtowanie poczucia własnej wartości, określenie swoich mocnych stron, zainteresowań i upodobań
-wyrażanie szacunku wobec siebie i innych osób, nawiązywanie relacji rówieśniczych z przestrzeganiem tych wartości
-wdrażanie do komunikowania się z dziećmi i osobami dorosłymi z wykorzystaniem komunikatów werbalnych i pozawerbalnych
Obszar poznawczy
-nazywanie i rozróżnianie instrumentów oraz ich dźwięków
-poznanie różnych form tańca
-poznanie różnych rodzajów muzyki
-poznanie obrazu graficznego liczby 10
-doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 10
-poznanie obrazu graficznego głoski „r” – litery „R”, „r”
-wdrażanie do czytania sylab i wyrazów
-wdrażanie do komunikowania się z dziećmi i osobami dorosłymi z wykorzystaniem komunikatów werbalnych i pozawerbalnych
-rozpoznawanie liter, odczytywanie sylab, krótkich wyrazów i zdań
-odpowiadanie na pytania pełnym zdaniem, układanie historyjek obrazkowych, rozwiązywanie zagadek
-odczytywanie treści obrazów, wyodrębnianie i nazywanie ich elementów, wyjaśnianie ich znaczenia i przesłania
-wyrażanie ekspresji twórczej podczas czynności konstrukcyjnych i zabaw
-klasyfikowanie przedmiotów według podanych kryteriów
-określanie kierunków i ustalanie położenia przedmiotów w stosunku do własnej osoby, a także w stosunku do innych przedmiotów
-posługiwanie się liczebnikami porządkowymi w zakresie 1–10
-podejmowanie samodzielnej aktywności poznawczej
-wyjaśnianie, czym zajmuje się osoba wykonująca dany zawód
-wdrażanie do poprawnego posługiwania się językiem polskim (artykulacja, używanie form gramatycznych, stosowanie struktur logicznych w wypowiedziach)
-odróżnianie elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości
-wspomaganie rozwoju mowy oraz umiejętności komunikacyjnych –rozbudzanie zainteresowania światem liter
-wdrażanie do zadawania pytań i odpowiadanie na nie pełnym zdaniem
-rozwijanie wyobraźni muzycznej poprzez słuchanie, odtwarzanie i tworzenie muzyki, śpiewanie piosenek i ruch przy muzyce
-wyrażanie ekspresji twórczej podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy
-podejmowanie samodzielnej aktywności poznawczej
-budzenie zainteresowania czytelnictwem
-rozwijanie umiejętności odczytywania krótkich wyrazów i prostych zdań utworzonych z poznanych liter
-wdrażanie do zadawania pytań i odpowiadania na nie pełnym zdaniem
-rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
-klasyfikowanie przedmiotów według podanych kryteriów
-określanie kierunków i ustalanie położenia przedmiotów
-przeliczanie elementów zbiorów (z prawej do lewej i z lewej do prawej)
-ustalanie liczebności zbiorów
-wskazywanie zawodów wykonywanych przez rodziców i osoby z najbliższego otoczenia