Tematy miesiąca – kwiecień
- Mamy różne charaktery (nie zrealizowane w marcu)
- Wiosna na wsi
- Dbamy o przyrodę
- Polska – moja ojczyzna
W poszczególnych tygodniach dzieci :
- wysłuchają wiersza Barbary Szelągowskiej „Moje emocje”
- rozwiążą zagadki pantomimiczne
- wysłuchają i nauczą się piosenki „Niełatwo nas pomylić”
- poznają podstawowe wartości, którymi należy się kierować
- wypowiedzą się na temat swoich marzeń
- poznają określenia: długi, krótki
- wypowiedzą się na temat swoich talentów
- poszerzą wiedzę o emocjach
- odróżnią zachowania pozytywne i negatywne
- poznają pojęcie dobry uczynek
- wypowiedzą się na temat przyjaźni
- wysłuchają opowiadań Ewy Stadtmüller „Wiejskie ustronie” oraz Wiktorii Kowalskiej i Macieja Ciechomskiego „Czekolada niezgody”
- dowiedzą się, jak się nazywają domy zwierząt wiejskich
- rozpoznają głosy wybranych zwierząt wiejskich
- wysłuchają i nauczą się piosenki „Wiosna na wsi”
- będą szeregować figurki zwierząt według wielkości
- będą szeregować kredki według długości
- dowiedzą się, jak się nazywają dzieci zwierząt wiejskich
- dowiedzą się, czego potrzebuje rolnik do pracy
- dowiedzą się, jakie produkty powstają z mleka i wełny
- wysłuchają opowiadania Barbary Szelągowskiej „Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę!”
- wysłuchają rymowanki i wiersza Martyny Marzec
- wysłuchają i nauczą się piosenki „Piosenka ekologiczna”
- wykonają pracę plastyczną „Dzień Ziemi”
- utrwalą datę, kiedy obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Ziemi
- udzielą odpowiedzi na pytanie: „Dlaczego dbanie o Ziemię jest ważne?”
- powiedzą, w jaki sposób można dbać o naszą planetę
- zdobędą informację na temat roli roślin w życiu człowieka
- określą, dlaczego ważne jest segregowanie śmieci dowiedzą się, czym jest recykling
- poznają legendę o powstaniu Krakowa
- wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej „Festyn”
- poznają cechy charakterystyczne swojego regionu
- wysłuchają piosenki „Rodzinny kraj” i ją zaśpiewają
- dowiedzą się, jakie są polskie symbole narodowe poznają flagi różnych państw
- dowiedzą się, jaka jest flaga Unii Europejskiej
- dowiedzą się, kiedy jest Dzień Flagi
- wysłuchają hymnu Polski
- poznają Polskie miasta i zabytki
- wykonają pracę plastyczną Flaga Rzeczypospolitej Polskiej
TEMATY MIESIĄCA – MARZEC
- Zwierzęta sprzed milionów lat
- Pogoda marcowa
- Wiosno, ach to ty!
- Mamy różne charaktery
W poszczególnych tygodniach dzieci dowiedzą się :
.
- namalują palcami dinozaura
- wysłuchają opowiadania Barbary Szelągowskiej „Dzień z życia Dinki”
- wysłuchają i nauczą się piosenki Dinozaury
- poznają różne gatunki dinozaurów
- wykonają dinozaura z zakrętek
- wezmą udział w zabawie sensorycznej
- wykonają ślady prehistorycznego zwierzęcia
- spróbują rozpoznać odgłosy deszczu, wiatru, burzy
- wysłuchają opowiadań Ewy Stadtmüller „Marcowa pogoda” oraz Wiktorii Kowalskiej
i Macieja Ciechomskiego „Sadzenie roślin” - dowiedzą się, co oznacza przysłowie W marcu jak w garncu
- rozwiążą zagadki
- uzupełnią kalendarz pogody
- zaprojektują marcowy garnek wysłuchają i nauczą się piosenki „Wiosna na hulajnodze”
- poznają zwiastuny wiosny
- będą klasyfikować i przeliczać przedmioty
- ułożą historyjkę obrazkową w odpowiedniej kolejności
- wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej „Powrót bociana”
- wysłuchają wierszy Martyny Marzec wysłuchają i nauczą się piosenki „Bociek” wykonają pracę plastyczną „Kolory wiosny”
- utrwalą wiadomości na temat ptaków powracających do Polski na wiosnę
- poznają ciekawostki na temat wybranych ptaków
- ułożą pocięte zdjęcia w całość
- określą, dlaczego nie wolno dotykać ptasich gniazd
- narysują to, o czym była mowa w wierszu
- będą rysować ptaki, które powracają do Polski na wiosnę
- dowiedzą się, czym są budki lęgowe i jaka jest ich rola
- wysłuchają wiersza Barbary Szelągowskiej „Moje emocje”
- rozwiążą zagadki pantomimiczne
- wysłuchają i nauczą się piosenki „Niełatwo nas pomylić”
- poznają podstawowe wartości, którymi należy się kierować
- wypowiedzą się na temat swoich marzeń
- poznają określenia: długi, krótki
- wypowiedzą się na temat swoich talentów
- poszerzą wiedzę o emocjach
- odróżnią zachowania pozytywne i negatywne
- poznają pojęcie dobry uczynek
- wypowiedzą się na temat przyjaźni
TEMATY MIESIĄCA – LUTY
Baśnie, bajki, bajeczki
Wspaniałe zabawy na śniegu
Tajemnice kosmosu
W dziecięcym laboratorium
W poszczególnych tygodniach dzieci:
- wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej Białe gołębie
- wezmą udział w improwizacji instrumentalnej muzycznej
- będą oglądać książeczki z baśniami i inne
- będą ustalać równoliczność zbiorów
- będą rozwijać umiejętność przeliczania w poznanym zakresie
- wybiorą najpiękniejszą okładkę książki
- dowiedzą się, dlaczego nie należy rozmawiać z nieznajomymi
- wykonają ilustrację metodą odbijania
- wysłuchają opowiadania Barbary Szelągowskiej Na stoku
- będą brały udział w zimowych eksperymentach
- dowiedzą się, jakie właściwości fizyczne ma śnieg
- wysłuchają i nauczą się piosenki Zimowa wylicza
- będą przeliczać w dostępnym dla siebie zakresie
- dowiedzą się, jaki jest właściwy ubiór na zabawy na śniegu
- dowiedzą się, jakie są sporty zimowe
- poznają zasady bezpiecznej zabawy na śniegu i na lodzie
- wysłuchają opowiadania Ewy Stadtmüller Spacerkiem po Drodze Mlecznej
- wysłuchają wiersza Jadwigi Koczanowskiej Ufoludki
- wysłuchają zagadek i rymowanki Martyny Marzec
- wysłuchają i nauczą się piosenki Podróż w kosmos
- wykonają pracę plastyczną Przystanek Droga Mleczna
- utrwalą wiedzę na temat planet Układu Słonecznego
- będą odnajdywać różnice pomiędzy planetami
- złożą obrazki ufoludków zgodnie z usłyszaną instrukcją
- narysują ufoludka zgodnie z usłyszaną instrukcją
- wysłuchają wiersza Agaty Widzowskiej Mały naukowiec
- dowiedzą się, jakie przedmioty są potrzebne w pracy naukowca
- wykonają eksperymenty wspólnie z nauczycielem
- wysłuchają i nauczą się piosenki Chemik naukowiec
- dowiedzą się, jakie właściwości ma magnes
TEMATYKA ZAJĘĆ MIESIĄC WRZESIEŃ
I – W PRZEDSZKOLU
W tym tygodniu dzieci:
- Wysłuchają opowiadania A.Widzowskiej „Pamiątki z wakacji”
- Podzielą się swoimi wspomnieniami z wakacji
- Stworzą kodeks grupowy
- Zapoznają się z kącikami tematycznymi
- Poznają zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas spacerów i zabaw na świeżym powietrzu
II – OTO JA
W tym tygodniu dzieci:
- Będą uczestniczyć w zabawach ze śpiewem
- Wysłuchają: wiersza B.Szelągowskiej „Samodzielny przedszkolak”, opowiadania „W obronie cekinowego rycerza” W. Kowalskiej i M.Cichomskiego
- Opowiedzą o sobie
- Będą porównywać wygląd swój i rówieśników
- Poznają nazwy części ciała
- Poznają swoje zainteresowania
- Będą rozwijać orientację przestrzenną
III – MOJA DROGA DO PRZEDSZKOLA
W tym tygodniu dzieci:
- Wysłuchają opowiadania E.Stadtmuller „Pan Świetlik”
- Określą swój nastrój
- Utrwalą prawidłowy sposób przechodzenia przez pasy
- Poznają znaki drogowe i numery alarmowe
VI – JESIEŃ W PARKU I LESIE
W tym tygodniu dzieci:
- Wysłuchają opowiadania B.Szelągowskiej „Wyprawa do lasu”
- Dowiedzą się gdzie możemy zaobserwować oznaki jesieni
- Dowiedzą się dlaczego liście spadają z drzew
- Poznają figurę – kwadrat
- Wielozmysłowo poznają wybrane dary jesieni
- Wykonają jesienną kompozycję z materiału przyrodniczego